Road trip - Reisverslag uit Broome, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu Road trip - Reisverslag uit Broome, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu

Road trip

Blijf op de hoogte en volg Mara

07 November 2016 | Australië, Broome

Road Trip has begon

Het is zover, we kunnen onze camper ophalen. Met de 4wd die we gehuurd hadden rijden we naar het industrie terrein van Broome. Daar ergens is een kleine garage waar onze camper op ons staat te wachten. Na de inspectie en alles door te hebben genomen zijn we klaar voor vertrek. Eerst nog even de 4wd terug brengen en dan kan onze roadtrip beginnen.

De dagen voor dat we de camper op konden halen hebben we wat gerelaxt en info verzameld wat er toe doen is in en rondom Broome. Zo hebben we parel museum bezocht. Broome staat immers bekend als een klein parelvissersstadje en is tevens het meest afgelegen vakantieoord ter wereld. In de middag hebben we op een kameel gereden vlak voor de zonsondergang.

De dag voordat we de camper konden ophalen, was Mathias een stuk gaan wandelen en kwam terug met een 4wd. We hebben Broome verkend en offroad gereden. Na rond te hebben gereden in de omgeving van Broome zijn we naar het strand van Cable Beach gegaan. Cable Beach is 22 km langen en op een deel van het strand mag je met je 4wd rijden. Op het strand hebben we de zonsondergang bewonderd, vanaf een stoeltje voor de auto. Je waant je alleen op het strand, maar in werkelijkheid staan er versprijd op het strand nog z'n 20 auto's en mensen die net als ons van de prachtige zonsondergang genieten.

Het auto rijden hier is even wennen . Ze rijden hier aan de verkeerde kant van de weg. Of wij in Nederland rijden aan de verkeerde kant van de weg. Het is maar net hoe je het bekijkt. Je loopt naar de auto om aan de linkerkant achter het stuur te kruipen. Helaas verkeerd. Dus omlopen en naar rechter kant. Automatisch Grijp ik naar links om m'n gordel om te doen achter het stuur. Weer mis, deze hangt rechts. De schakelpook zit links van je. Gelukkig zijn de versnellingen het zelfde als in NL, en de pedalen ook. Het schakelen met links heb ik snel onder de knie. Wanneer je, je richting aanwijzer aan wilt doen om af te slaan gaat automatisch je linkerhand naar het handeltje. Gevolg, niet je richting aanwijzer gaat aan, maar je ruitenwissers :) de ozzies zullen wel denken weer z'n Europeaan die moeten wennen aan de auto hier. dit gebeurt een aantal keren en ook dan ben je er aan gewend. Het links rijden is goed te doen.

Eenmaal in de camper van zijn we super blij dat we airco hebben. Het is hier warm. Een graad of 38 en gevoelstemperatuur rond de 41 plus een hoge luchtvochtigheid, loopt gedurende dag op rond de 80%.
Na enige tijd in de warmte wil je graag even afkoelen en duikt het zwembad in, het water is zo warm dat je niet afkoeld. Het is fijn maar het mocht een paar graden kouder zijn. Vervolgens ga je douchen, in de hoop dat je koud water hebt. Ook hier een enigszins kleine teleurstelling, weer warm water..
Zelfs het zee water is warm. Ik hou van de warmte maar af en toe even afkoelen zou ik wel waarderen.
Dus is het een genot om tijdens het rijden enigszins de temperatuur wat koeler te kunnen zetten.

We gaan op weg. We hadden gehoord en gelezen dat de wegen lang en recht zijn. En dat klopt. Kilometers lange rechte wegen liggen voor ons. Je waant je in niemandsland. Het is wij en onze auto. Om je heen zie je mooie natuur en verder niks. Af en toe een verdwaalde koe of lizard langs of op de weg. Verder niks. De uren verstrijken en we komen zo nu en dan een auto tegen. Ik denk dat we in de ruim 3 uur rijden amper 30 auto's zijn tegen gekomen.
Vlak voor zonsondergang komen we bij een camper plaats. We tanken en checken in om een nachtje te slapen. We staan op een prachtig plekje waar wederom niks is. De kangaroo's springen voor ons door het landschap. We maken snel wat te eten en gaan optijd slapen. Het is nog steeds warm, 's avonds koelt het nauwelijks af.
Ik heb het zo warm dat ik over m'n hele lijf water nat van zweet ben door enkel en alleen stil te liggen. Welcome to the camping Life in Australië
Je hoort allerlei dieren op de achtergrond, verder is het stil. Ik slaap ondanks de warmte verrassend goed. De warme nacht wordt beloond met een prachtige zonsopkomst. Vanuit de van kijk ik al slaapdronken naar de zon die langszaam aan de horizon komt. Ik kijk op m'n telefoon hoelaat het is.. iets voor 5 in de ochtend. Mooie tijd om op te staan en een douche te nemen. Ik wordt nogmaals beloond met een enigszins koude douche. Ik wist niet dat je van een koude douche zo kon genieten. Daarna een bakkie koffie zetten en even genieten van het uitzicht. Na de koffie pakken we de camper in en rijden we door naar 80 mile beach.
Een afstand van ongeveer 50 km. Goed te doen. We komen bij een afslag en gaan dwars door de bush heen. De weg is niks meer dan een baan waar bomen en struiken zijn weg gehaald en geprobeerd is de weg hier en daar wat vlak te maken. Een hele belevenis. Zonder 4wd is het best te doen als je maar rustig rijd. Aangekomen bij 80mile beach is er wederom niks. Een strand thats it. Zwemmen word afgeraden ivm de jellyfish. Wat er hier wel is zijn vliegen, heel veel vliegen. Je kan bushman spuiten wat je wilt. Je zitten op je huid, op je gezicht, in je oren, neus en ogen. Dat is wel een klein nadeel. Verder is het super.
Bereik op m'n telefoon heb ik al niet meer sinds ik Broome verliet. M'n boekje met de mooiste routes van Australië komt nu prima van pas. Verder genieten we van de rust en de stilte. Drinken we een kop koffie. En genieten we nog meer van de rust, ruimte en stilte.

• 07 November 2016 - 09:40

Mam:

Hoi, klinkt goed, geen hectiek zoals in NL dus heerlijk genieten van de omgeving en de rust. Jullie hebben al heel wat km af gelegd volgens de kaart. Blijf vooral genieten❣

• 07 November 2016 - 09:42

Jezus:

Wauw!!! Dat klinkt geweldig!! <3 En al aardig in geburgerd ;)
    Geniet!!

Lekker genieten.
    xxx

• 07 November 2016 - 13:32

José :

Hoi Mara wat een mooie verhalen en ontdekkingen over het land blijf lekker genieten en nog heel veel plezier.

Verslag uit: Australië, Broome

Mara