Great Ocean road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu Great Ocean road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu

Great Ocean road

Blijf op de hoogte en volg Mara

18 Maart 2017 | Australië, Melbourne

Na een aantal maanden te hebben gewerkt, was ik wel weer toe aan een tripje. De Great Ocean Road behoord tot s' werelds mooiste wegen, met prachtige rotsformaties en een rainforest naast de road. en is vanaf Melbourne goed te bereiken. Deze road stond dus zeker op mijn lijstje.

Even wat feitjes en history:
De Great Ocean Road ( GOR) is een weg van ruim 250 km lang en ligt tussen Torquay en Warrnambool. In 1919 is men begonnen met de aanleg van de weg. Deze aanleg werd gedaan door soldaten die terug kwamen van de eerste wereld oorlog. De GOR is is een oorlogsmonument voor de slachtoffers van de eerste wereldoorlog.
Oke genoeg history :P

Omdat je als backbacker graag zo goedkoop mogelijk wilt reizen en samen reizen altijd leuker is dan alleen, had ik een berichtje op een facebook groep geplaatst. Al snel kreeg ik verschillende reacties en na wat over en weer berichten besloten om met een 4 tal andere dutchies af te spreken in het CBD van Melbourne.
de eerste minute zijn even wat onwennig maar al snel klikte het en na een uurtje koffie drinken besloten om met ons 5en de Great Ocean Road te gaan doen. We zijn de Happy travels ( een travel agency) in gelopen om een auto te huren. Na ongeveer een uurtje was het geregeld, een mooie pickup truck met een rooftoptent zou ons de komende 6 dagen over de GOR brengen.
Voor mij nog eerst een aantal dagen werken en zaterdag 11 maart was het zo ver om de GOR te gaan doen.

We hadden afgesproken te verzamelen bij het verhuur bedrijf. Van te voren hadden de anderen al gezorgd voor de boodschappen ect. Na de laatste afhandelingen en het instaleren van de auto konden we op weg. Let the road trip begin!!
Ik was voor deze trip de chauffeur. Ik had al 3 maand niet gereden en dan is het aan de verkeerde kant van de weg rijden toch weer even wennen. Maar ik voelde me al snel op mijn gemakt.

Vanaf Melbourne zijn we richting Torquay gereden het begin van de GOR. Omdat het een lang weekend was i.v.m. een public holiday was het druk op de weg en waren alle campings vol geboekt. We besloten om op een free camping te overnachten. Via allerlei off road weggetjes kwamen we aan ergens midden in de bush.
Een geweldig plekje waar je kon overnachten. behalve een openbaar toilet, lees; een toilet, zonder stromend water, dus doortrekken kan je niet. in plaats daarvan valt het meteen in een groot gat in de grond. ( ik kan je vertellen die lucht is niet altijd even aangenaam :P) en drie kampvuur plaatsen, waren er geen voorzieningen.
Ondanks dat er geen voorzieningen waren konden we ons goed redden

Na een eerste nacht met z'n vijfen in een te kleine rooftop tent werdt iedereen gebroken wakker, maar dat mocht de pret niet drukken. Die dag hebben we een mooie wandeling gemaakt bij een aantal watervallen in het rainforest. Super mooi.
De tweede nacht hebben we op een betaalde camping gestaan. het was lasting een plekje te vinden en eenmaal een plekje gevonden moesten we flink betalen om er te mogen staan. Maar even douchen en je telefoon opladen is best wel fijn.
We hebben de dagen dan ook afgewisseld met free campsites en betaalde campings. We hebben prachtige wandeling gemaakt door het rainforest, mooie watervallen bekeken. Een een weg door het rainforest gereden. en natuurlijk de prachtige great ocean road gereden. Een super mooie weg om te rijden, met veel bochten en prachtige uitzichten over delen van het land en de zee.

Wat het meeste indruk op mij heft gemaakt tijdens deze road trip zijn de twelve Apostles. Dit zijn spectaculaire klippen en rotsformaties. In feite staan er geen twaalf meer maar acht. Moeder natuur, tijd en de ruwe zee hebben er in de afgelopen decennia voor gezorgd dat er een aantal Apostles zijn ingestort. Vanaf de Twelve Apostles kom je met regelmaat mooie uitkijk punten tegen, van grote rotsformaties in zee. Ontzettend indrukwekkend. Na veel rijden en veel side seeing zit je hoofd ook wel vol alles.

De laatste avond was het tijd om af te sluiten met een BBQ ( dat hoort er natuurlijk bij als je in Australie bent.) gezellig gekletst, de afgelopen dagen geevalueerd en alle mooie momenten en mooie natuur nog eens door genomen.

De taken waren onderling redelijk goed verdeeld, bijzonder om te merken dat je met mensen reist, die je eigenlijk niet kent. Hoe snel je elkaar leert kennen, verhalen met elkaar deeld, samen lacht, samen plant je aan elkaar aanpast en voor al geniet. Samen creatief zijn, een zak gebruiken als sla bak om maar iets te noemen. Ik vind het erg bijzonder en mooi om op deze manier mensen te leren kennen en wil mn travel budies dan ook bedanken voor de mooie trip.

• 18 Maart 2017 - 08:32

Mam:

Whauw dat klinkt allemaal erg mooi Mara. Lekker genieten daar en mensen ontmoeten.
    Dikke knuffel

• 18 Maart 2017 - 08:32

Roswitha:

Weer heel mooi om te lezen..bijzonder hoe flexibel je bent.
    Nu maar weer aan't werk voor het volgende avontuur.
    Wel jammer dat Australië een best duur land is.
    Geniet nog lekker na...

..tot de volgende X!

Groetjes van Ons...H.R en L

• 18 Maart 2017 - 16:08

Wilma:

Hoi Mara,

mooi om je belevenissen te lezen :)
    Geniet van de mooie momenten van je reis.
    Succes met je farm work.

Liefs Wilma xxx

Verslag uit: Australië, Melbourne