Oostkust, Cairns, Airlie Beach, Withsundays - Reisverslag uit Horsham, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu Oostkust, Cairns, Airlie Beach, Withsundays - Reisverslag uit Horsham, Australië van Mara Jansen - WaarBenJij.nu

Oostkust, Cairns, Airlie Beach, Withsundays

Blijf op de hoogte en volg Mara

21 Juli 2017 | Australië, Horsham

Oostkust Cairns tot aan Brisbane. Ik ben sinds ik weer aan t reizen ben ook trouw aan het schrijven. M'n blog split ik daarom op. En post de komende periode wat meer.


Vrijdag 7 juli is het zover. Ik ga na m'n farmwork weer reizen. Mega veel zin heb ik er in. Heb de laatste maanden veel gewerkt en lekker kunnen sparen. Nu is het lekker tijd om weer lekker te reizen, mensen te ontmoeten, veel te gaan zien en mooie herinneringen te maken.
Ik heb veel leuke dingen gepland voor de komende twee maand dus dat moet wel goed komen.

Ik vertrek vanaf Horsham en reis naar Cairns (iedereen die wil weten hoe ver het is kijk ff op maps).
Het een lange reis dag ik vertrek s' morgens om 7 uur met de bus in Horsham richting Melbourne. Vervolgens vlieg ik s' middags naar Cairns en kom ik s'avonds tegen 8 uur aan in het Hostel. Daar zit Margot op mij te wachten. Super leuk om haar naar ruim 3 maanden weer te zien. We kletsen bij onder het genot van een wijntje.

De volgende dag gaan we Cairns in, chillen we aan de Lagoon en genieten van een drankje. Een lekker chill dagje. Zondags doen we de fun & falls tour. Een super leuke tour langs allerlei watervallen. Met een natuurlijke glijbaan. Super gaaf, alleen het water is nog best wel frisjes. Maar dat mag de pret niet drukken. Maandag ons laatste dagje samen al weer en dan is het tijd om weer afscheid te nemen.

Dinsdag 11juli Om 7.30 word ik op gepikt bij het hostel. Mijn lang gedroomde wens gaat in vervulling, ik ga duiken op het Great Barriere Reef. We komen wij de duikshop aan waar het een en ander aan papier winkel moet worden gedaan. Vervolgens worden we met busjes Naar de haven gebracht en kunnen we aan boord van de Sea Quest. We varen uit richting open zee. Het duurt z'n 2 uur voordat we bij het eerst reef aan komen. Ondertussen wordt er links en rechts kennis gemaakt met elkaar. Voor aankomst op het reef krijgen we een briefing over de duikspot.

De gehele trip is er een maximale duiktijd van 50 minuten.

Er worden buddy paren gemaakt en vervolgens kunnen we ons klaar maken om het water in te gaan. De eerste duik, duik ik met 2 Aziatische vrouwen. Beiden zijn divemaster en doen vrijwilligers werk op de boot inruil voor gratis duiken, ik dacht dat zit wel goed. Helaas viel het duiken met deze dames behoorlijk tegen. Het begon met een heel aankleed ritueel, ik heb het van een afstandje bekeken. Om een of andere reden werd mijn uitrusting gedemonteerd. Hierop ingegrepen en aangeven dat ik wil dat mijn set blijft zoals het is. Had namelijk net alles gecheckt.
Eenmaal in het water, zijn we klaar voor de afdaling.
Beiden komen niet onderwater en hebben te weinig lood bij zich. Geen van beide maakt aanstalten om naar de boot te gaan om extra lood te halen. Dus ik neem deze taak maar op me. Na extra lood te hebben dan uiteindelijk naar de onderwaterwereld verkennen. Het is prachtig. Ik verbaas me over het feit hoe deze divemasters zich onder water bewegen. Ze zijn Niet goed uit getrimd en blijven behoorlijk wisselen in diepte en zwemmen alle kanten op. Ik houd ze in de gaten maar blijf op dezelfde diepte hangen. Vervolgens na een half uur moeten we het water uit omdat beiden door hun lucht zijn. Helaas geen goede start. Echter heb ik wel een aantal Schildpadden gespot, het zicht was goed en veel vis.

Na een uurtje staat de volgende duik op het programma, daar naar gaan we naar liveaboat. De boot waar we op zullen slapen. Daar volgen nog twee duiken die dag. Ik heb na de eerste duik gewisseld van Buddy.

De eerste nacht duik stond na 3 dag duiken op de planning. Ik heb er voor gekozen om een fluor night dive te doen. Je gaat met speciale lampen met blauw licht en krijgt een geel filter voor je masker. Dit zorgt ervoor dat je onderwater een soort van glow in the dark effect krijgt van het koraal. Al het gezonde koraal licht namelijk op in mooie fluoriserende kleuren. Een prachtige ervaring.

De tweede dag staan er 5 duiken gepland. We hebben de dagen op de boot een best strak schema. We staan op om 5.45 hebben om 6.00 briefing om 6.15 eerste duik. Na het duiken ontbijten. Na ontbijt tweede duik. Daarna uurtje pauze dan derde duik. Daarna lunch. Na de lunch gaan de mensen die een nacht aan boord blijven van boord en komt er een nieuwe groep. Voor ons tijd om even te rusten daarna om 3.30 de 4e duiken. Na de vierde duik is er avond eten.

Vlak voor het avond eten werd er aan de crew gevraagd wie er wilde duiken. Ik gaf als grap aan dat ik wel wilde, de kapitein gaf aan dat ik wel mee mocht. Een extra duik dus. Hij wist dat ik instructeur ben en gaf aan dat ze een radio waren verloren en deze gingen we zoeken. We gingen met 7 duikers het water in opzoek naar de radio. Deze niet gevonden maar heb een geweldige duik gemaakt. Veel White tip haaien gezien. Meerdere blue spotted stingrays en de nodige schildpadden. Vlak voor zonsondergang het water uit en nu is het tijd voor eten. Na het eten is het tijd voor de nacht duik. dit keer een gewone nacht duik gemaakt.

De volgende dag is het programma het zelfde alleen na de lunch is het tijd om van boord te gaan en terug te keren naar Cairns.

In de ochtend duik werden ik en een andere duiken " aangevallen" door een snapper. Deze vis " botste" tegen mijn hoofd aan 3 keer. Vervolgens ging hij naar de andere duiker. Na enkele minuten laat ie ons met rust en zwemmen wij richting het reef. Eenmaal op het droge bespreken we wat de vis deed.de instructeurs gaven aan dat dit kwam omdat we beiden een gele streep op onze kap hadden. Ik weet niet of dit de reden is of dat wij gewoon in z'n territorium zwommen. Anyway we're een ervaring rijker.

Ik heb 13 prachtige duiken gemaakt in 3 dagen tijd. We waren met een leuke groep. Alles was keurig verzorgd en de fantastische onderwater wereld van het Great Berrier Reef mogen zien. Met als hoogtepunt een Cowtailray.

Terug kijkend op deze trip en het duiken op het Ningaloo reef aan de westkust gaat mijn voorkeur uit naar het Ningaloo reef. Het is er een stuk rustiger met duikers
en ziet er in mijn beleving een stuk meer. Maar dat is persoonlijk.

Eenmaal terug in Cairns vervolg in mijn reis richting Airlie Beach, ruim tien uur op de bus. Ik heb nog twee dagen het gevoel gehad op een boot te zitten. Op het moment dat ik me eindelijk weer een beetje stabiel begon te voelen stond mijn volgende trip op het programma. Namelijk 3 dagen zeilen op de Withsundays. Dus wederom de boot op.

Twee totaal verschillende trips op twee totaal verschillende boten. Van een groot jacht met veel ruimte en verschillende hutten met eigen badkamer voor alle passagiers, een duik dek, een zonnedek, een bar een restaurant en zelf een heli platvorm. Naar een zeilboot van 25 meter lang waar we met 30 man op slapen. Er zijn geen kamers maar een grote ruimte met meer "stapelbedden" indeling. Beide hebben z'n charmes.

We varen de Haven van Arlie Beach uit het Great Berrier Reef op. Het GBR is ruim 2000 km lang. We varen naar het gebied de Withsundays. Met name White haven beach, een van s' werelds mooiste witte stranden. Werkelijk adembenemend mooi. Witte stranden met prachtige blauwe zee. Zie de foto's op FB!! We zeilen rond de Withsundays snorkelen op verschillende spots. Helaas is het zicht onderwater niet al te best omdat het reef herstellende is na de cycloon Debbie z'n 2 maand geleden. Deze Cycloon is overal in het nieuws geweest en heeft de nodige schade aangericht in en om Airlie Beach zowel op land als op de verschillende riffen. Er worden op tot moment nog steeds twee mensen vermist.

We spotten een aantal humpback whales. Eerst in de verte. Geweldig Wat enorm groot zijn deze prachtige vissen. Ze kunnen tot wel 16 meter lang worden. De humpback komt letterlijk naast de boot geheel boven water. Mega indrukwekkend.

De laatste avond een hele tijd op dek gelegen en sterren gekeken. Wauw. De sterren hemel is hier zo onwijs mooi. Je kunt vanaf hier de Milky way zien. Zoveel sterren bij elkaar heb ik nog nooit gezien. Ik zie zelf A shooting star.

  • 23 Juli 2017 - 11:58

    Mam En Pap:

    Whauw Mara, wat een geweldige ervaring weer! Echt genieten en machtig veel mooie dingen zien en mee maken! Wij zijn aan het aftellen

  • 23 Juli 2017 - 17:53

    Wilma:

    Hoi Mara,

    wat een belevenissen maak je toch mee.
    Super en leuk om te lezen.
    Blijf genieten en voor straks hele fijne weken op Bali samen met je ouders.

    Liefs xxx

Verslag uit: Australië, Horsham

Mara

Actief sinds 02 Sept. 2016
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 17396

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 18 September 2017

Australia it is

Landen bezocht: