Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mara Jansen - WaarBenJij.nu Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mara Jansen - WaarBenJij.nu

Fiji

Blijf op de hoogte en volg Mara

05 Augustus 2017 | Fiji, Nadi

Ik heb veel zin aan deze trip, maar weet niet goed wat ik moet verwachten.

Mijn trip aan Fiji begint niet geheel voorspoedig. Ik had een transfer geboekt van het hostel naar the airport. Echt kwam deze maar niet opdagen. Naar meerdere malen proberen te bellen, zonder dat er wordt opgenomen, besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en maar een Uber besteld. Eenmaal op het vliegveld belt de chauffeur van de transfer en vraagt waar ik ben. Ik geef hem aan dat hij ruim een uur te laat is en ik al op het vliegveld ben om mijn vlucht te halen.
Na het inchecken, door de douane en jawel hoor elke internationale vlucht die ik neem wordt ik er uit gepikt voor of een extra tas controle of m'n paspoort moet extra gecontroleerd worden. Anyway alles is goed en ik stap fijn het vliegtuig in op naar zon, zee, strand, relaxing, cultuur en noem maar op.

Bula Fiji!
Bij aankomst op het vliegveld ontmoet ik Polly uit de UK. Ze blijkt in het zelfde hostel te zitten. We worden opgepikt door een transfer vanuit het hostel. Tijdens het ritje naar het hostel kletsen we wat af.
Na te hebben in gecheckt gaan we naar t restaurantje wat bij het hostel zit. Daar eten en drinken we. we worden getrakteerd op Fiji Island dance. Zie kort filmpje op insta en fb. Voor een korte impressie. Aan het einde van de show worden alle mensen uitgenodigd om mee te dansen. Zo ook wij. Binnen NO time staat er een hele meute mensen uitbundig met elkaar te dansen. Een van de danseressen zegt wat we moeten doen en iedereen volgt trouw. Gevolg veel hilariteit en dans met onbekende mensen. Mijn eerste avond Fiji is onvergetelijk!

De dorm waar ik ben in gecheckt, is een dorm met 36!! Bedden. Het is een grote slaapzaal, naar het is zo ingericht dat er twee stapelbedden naast elkaar staan en dan weer een tussenschot. Het is redelijk goed te doen. Alleen s'nachts hoor je wat meer mensen snurken ;) haha.

De volgende ochtend zaterdag 29 juli wordt ik opgehaald door een transfer om dan aan m'n trip te beginnen.
Om eerlijk te zijn ben ik nog nooit zo ongeorganiseerd op reis gegaan. Ik heb letterlijk wat geboekt. Een eiland hoppen tour voor 7 dagen. Ik doe in die dagen 4 eilanden aan. Accommodatie en eten is geregeld. En daar is alles ook mee gezegd. Ik weet niet eens welke eilanden ik aan doe. En dan te bedenken dat Fiji bestaat uit z'n 300 eilanden waarvan er z'n 100 bewoond zijn.
Echter bij het inchecken voor de tour wordt het me al snel duidelijk, naar welke eilanden ik ga.
Het eerste eiland is Nacula is is onderdeel van de Yasawas eilanden groep. Het is 4.5 uur varen met de boot. Dit is tevens ook het verste eiland dat ik zal aandoen vanaf Nadi. Vanaf Nacula zal ik langzaam weer terug keren naar Nadi met een aantal tussen stops op andere eilanden. Daar later meer over.

Op de boot kom ik een Mark tegen een Duitse jongen en hij heeft een lonley planet van Fiji dus samen met hem kijk ik wat er allemaal te doen is. Ik wil heel graag duiken. Dus ik zit hier wel goed.
De boot tocht is relaxt. En onderweg zien we prachtige eilandjes om ons heen. Ik bevind me in het paradijs!
Er zijn verschillende stops bij verschillende eilanden. Er komen kleinere bootjes aanvaren om de mensen op te pikken en tevens de eilanden te bevoorraden.
Na ruim 4.5 uur varen kom ik aan bij Blue Lagoon resort. Na te hebben in gecheckt loopt er een man met me mee naar de dorm om m'n tas te dragen. Ik wil me tas van hem over nemen maar krijg te horen dat ze hem voor me dragen. Dat ben ik niet gewend ;)
Een mooie nette dorm met 8 bedden. Jeejh geen stapelbedden!!
Daarna is het tijd voor lunch na de lunch plan ik twee duiken voor de volgende dag. Een "gewone" duik en een shark duik. Super veel zin in!

Ook plan ik een trip naar de Sawa-i-Lau. Hier komen twee grotten samen die zijn ontstaan door vulkanen. Deze gaan tot z'n 100 meter onder het water oppervlakte en z'n 20 meter boven het water oppervlakte. Leuke dingen in het vooruitzicht.

S'avonds ontmoet ik meerder solo travelers met natuurlijk ieder z'n eigen verhaal. We eten met z'n allen en daarna drinken we Kava. Het smaakt naar modder, je wordt er relaxt van verder merk ik niet veel. Daarna een fijne douche na een lange mooie dag en hop t bed in.

De volgende dag zondag 30 juli ga ik duiken. De eerste duik is de shark duik. Helaas werkte m'n gorpo niet, dus heb ik geen beeld materiaal. Als het goed is krijg ik wat beeld materiaal van m'n Amerikaanse budy. Afwachten.
Het was een van m'n mooiste duiken die ik zover heb gemaakt. Tevens m'n eerste ontmoeting met een Bull shark van ruim 2 meter. Wat een prachtige, grote massieve beesten. We kijken z'n 15 minuten op een plek. Hij komt redelijk dicht bij. Ook een aantal andere haaien waaronder de Lemon haai en de White tip laten zich zien. Wauw! Wat een fascinerende beesten.

Daarna vervolgen we onze duik. We zwemmen door een kleine grote werkelijk prachtig. Het water is super helder en de kleuren zijn zoals je verwacht en ziet op de foto's. Ik ben onder de indruk!!.
Later in de ochtend maak ik m'n tweede duik. Dit keer geen haaien, maar wel een heerlijke duik met veel vis en goed zicht.

In de middag loop ik samen met een meisje Mette uit Denemarken een track naar de top of de berg. Het regent maar dat houd ons niet tegen. Het uitzichtpunt is adembenemend mooi, zelfs al is het bewolkt, het is inmiddels gestopt met regenen en zelfs de zon laat zich even zien. Je ziet van ver de riffen en de eilanden liggen.

S' Avonds heerlijk gegeten en wederom veel gelachen met iedereen die ik hier heb ontmoet.
Een aantal personen in het bijzonder hebben indruk op me gemaakt. Het klikt goed en hebben veel Lol

31 juli ga ik naar de Sawa-i-cave. Waar de film Blue Lagoon is opgenomen .Wederom een fantastische ervaring. We zwemmen door een opening,deels onder water de eerste grote in waar de muren rond vormig. Daarna vervolgen we onze weg naar een tweede grot. Er schijnen meerder grotten te zijn en niemand schijnt precies te weten hoeveel.

Mette en ik hebben een onwijs goede klik. We kennen elkaar pas 48 uur maar het voelt alsof we elkaar al jaren kennen. We wisselen gegevens uit en we gaan elkaar zeker weer zien. Somewhere sometime.
Daarna is het tijd om afscheid te nemen en naar mijn volgende bestemming te gaan. Het eiland Naviti, korovou eco-tour resort.

Het is een klein uurtje varen. Daar aangekomen is het een stuk minder luxe. Maar zeker niet minder mooi. Misschien wel mooier omdat hier rust is. Op het resort waar ik verblijf zijn naast mij nog 8 andere mensen of wel 4 koppels. Thats it voor het hele resort. Klein nadeel is hier dat ik de enige solo ben en de rest koppels. Dat maakt het contact anders.

Na aankomst drinken we koffie met z'n allen. Daarna is het tijd voor een coconut demonstratie. We krijgen uitleg over de kokosnoot. In Fiji wordt de palmboom de tree of LIFE genoemd. Werkelijk alles van de palmboom wordt gebruikt. Ze laten ons zien hoe je een kokosnoot pelt. Hoe je hem open breekt. We drinken het sap, eten het vruchtvlees, raspen de kokosnoot, en knijpen de rasp uit tot melk. Het is zo vers, Heerlijk!. Verder krijgen we uitleg wat er verder met de restanten van de kokosnoot wordt gedaan. Mega Interessant en bijzonder dat een boom van zoveel producten kan voorzien. Met recht de naam tree of LIFE if you ask me.


Tijdens het reizen op heb je momenten dat je je eenzaam voelt. Je weet van te voren dat, dat gaat komen en het hoort erbij. Ik heb het heel lang niet gehad, maar ineens heb ik een moment dat gevoel van eenzaamheid, nu in hier op een prachtig eiland zit tussen de koppels.
Nadat ik afscheid heb genomen van een aantal fantastische mensen. Op het vorige eiland
Ondanks dat moment, gevoel van eenzaamheid geniet ik van het prachtige eiland. Ik sta stil en kijk terug naar alle prachtige momenten die ik heb gehad. Ik besef me nog meer dat ik dat ik een gelukkig mens ben. Ik zie veel, maak zoveel mooie dingen mee, ontmoet zoveel mooie en bijzondere mensen. Denkend aan dat, verdwijnt dat moment van eenzaamheid en maakt het plaats voor puur geluk, genietend van even tijd voor mezelf, hangend in de hangmat uitkijkend over zee en om me heen geen ander geluid dan de zee en de wind.

Na wat gelezen te hebben en tijd van nadenken en relaxen, wordt ik gevraagd mee te doen met Beach volleyball. Tijdens het spelen komen verschillende locale en staff members mee spelen. Er zijn meer locale mensen dan toeristen. Fantastisch!!
De mensen uit Fiji zijn nogal luid. Ze maken veel schreeuw geluiden en lachen luid. Tevens is de puntentelling volgens de tennis regels. Dat samen maakt het tot een hilarisch geheel. We spelen tot dat het te donker is. Daarna douchen en dan is het tijd voor dinner.
Na het eten wordt er een groot kampvuur op het strand gemaakt. Ik raak aan de praat met een van de locals / manager over het leven op Fiji. Hij praat zo vol liefde over dit land en het leven hier. Het is inspirerend en fascinerend hoe eenvoudig ze leven, hoe gelukkig ze zijn en hoe dicht ze bij de natuur staan. Wederom een bijzondere mooie dag!

1 augustus. Ik ben al optijd wakker en besluit naar de hangmat op het strand te gaan. Ik geniet van de stilte en het alleen zijn. Ik lees mijn boek. Na het ontbijt krijgen we een rondleiding over het resort. We krijgen info over vruchten, planten en bomen die ze hier hebben, mega Interessant. Daarna is het tijd voor crab race ontzettend vermakelijk.
Smiddags ga ik snorkelen en later in de middag is het tijd om te snorkelen met de Manta Ray!! Dit heb ik in november aan de westkust van Australië gedaan. En ik mag nu weer zwemmen met deze prachtige vissen. Er zijn er twee en ze komen dicht bij ik duik onder en zwem met ze mee. Wauw! Ik zou uren met ze kunnen zwemmen.

De volgende dag is het tijd om naar het volgende eiland te gaan. barefoot Kuata. Maar als ik eerlijk ben, wil ik hier helemaal niet weg. Het is hier zo mooi, zo rustgevend, de mensen zijn zo puur en vriendelijk. Hier heeft men tijd voor elkaar. Er wordt gewerkt maar alles in een tempo dat wellicht 10 keer langzamer is, dan wat wij gewend zijn en wat met meer mensen wordt gedaan dan in feite nodig is. Maar het gaat hier om het samen zijn en het samen doen. Iedereen heeft z'n taak, echter helpt iedereen elkaar. Meerdere keren per dag brengen ze tijd door met zingen en gitaar spelen. Ik weet dat ik hier op deze plek terug kom. Ik weet dat ik vaker schrijf dat ik terug wil. Maar deze plek en de mensen hebben mijn hart gestolen. Vinaka ( dat betekend bedankt)

Op barefoot kuata loop ik Michele (Italië) tegen het lijf. Ik heb hem ontmoet op het eerste eiland. Michele is een interessant persoon. Hij reist al 10 jaar de wereld rond. Hij heeft veel mooie en bijzonder verhalen. Hij heeft een Zwitsers stel ontmoet en met z'n vieren kijken we vanaf de berg naar de zonsondergang.

Verder doe ik niet veel dan relaxen, zonnen, zwemmen en genieten van het uitzicht. Ik ben veel in mijn gedachten, ik voel me fantastisch. Fiji doet me goed. Beter dan ik verwacht had. Ik kan dat gevoel niet onder woorden brengen, dus ga het ook niet proberen. Het is mijn fantastische gevoel.


4 augustus, Ik bel m'n paps wakker omdat hij z'n Birthday heeft!!. Even met elkaar kletsen voordat we elkaar gaan zien in Bali. Daarna ga ik snorkelen met reef sharks. White tips. Werkelijk prachtig een stuk of 7 zwemmen er rond ons heen. Ik duik onder zwem met ze, fascineren me. De tijd is zo weg en we moeten terug naar het eiland
.
Daarna tijd om nog even te relaxen en dan is het tijd voor mijn laatste eiland.
South sea Island. Dit is het kleinste eiland in de eilandengroep. Je kunt er letterlijk van de ene kant naar de andere kant van het eiland kijken. Ik heb het eiland rond gelopen in 7 minuten op blote voeten over het koraal. Mega klein dus.
We eten heerlijk op het strand met allemaal fakkels aan en daarna zijn er een aantal gezellige activiteiten waar bij veel gelachen wordt.
De volgende ochtend zijn m'n laatste uurtjes in Fiji aangebroken.
Er komen veel dag toeristen op dit kleine eiland. Zo rond half 10 is het vol gepakt met families en stelletjes. Weg Fiji gevoel en hallo resort en toerisme.
Ik vind het dan ook niet heel erg dat ik optijd vertrek richting the airport. Tot aan m'n vertrek nog even chillen in de zon, genieten van het uitzicht en terug denken aan de geweldige dagen op Fiji.

I feel sad to leave. But I know I'll be back.
Vinaka Fiji!

Op naar Sydney, voor een paar dagen. Terug naar 16 graden,Brrr frisjes. Maar dat mag de pret niet drukken. Want 8 augustus staat m'n volgende vlucht gepland naar Bali,
dan na bijna 11 maand pa en ma weerzien in Bali!














  • 05 Augustus 2017 - 15:05

    José Molenkamo:

    Mara wat een verhalen allemaal en wat geniet je van alles. Ik lees al je verhalen indrukwekkend soms met een lach en soms met vele tranen. Weerzien met pa en ma naar 11 maanden zal super en fijn zijn je dochter weer in je armen nemen. Geniet op Bali met z,n allen en een fijne vakantie samen groetjes van mij

  • 05 Augustus 2017 - 17:02

    Johan En Hetty Klein Severt:

    Hoi Mara.
    Wat geweldig om je verhalen zo te lezen. Hebben we nu even tijd voor.
    We zijn lekker op vakantie in Italië. Inderdaad indrukwekkend met vele belevenissen waarin je heel veel hebt meegemaakt. Mooie, moeilijke en ook eenzame en emotionele momenten.
    Maar goed het mooiste en misschien wel meest emotionele gaat nog komen.
    Je pa en maa weerzien op Bali. Geweldig toch.

  • 06 Augustus 2017 - 09:12

    Walter:

    Hallo Mara, super je verslagen zomer en dan te lezen, All you see, en What je allemaal meemaakt, fantastisch. Wens je nog veel plezier toe in je vervolg van je reis. Geniet ervan.

  • 06 Augustus 2017 - 13:31

    Nanny:

    Maraa,
    Wat een prachtige tijd die jij aan het beleven bent. Super coole meid ben jij. Wij lezen met heel veel plezier jou verhalen en genieten daar van. En dan die mooie foto,s. Maraa heel veel plezier met paps en mams en geniet van elkaar. Wij blijven jou/jullie volgen.
    Have fun.

  • 06 Augustus 2017 - 13:48

    Wilma:

    Hallo fantastisch gelukkig mooi mens,

    weer genoten van je verhalen en wat je allemaal weer mee gemaakt hebt.
    Dat je daar lekker geniet van al die mooie momenten en fijne mensen om je heen.
    Over een paar dagen het weerzien met je pa en ma op Bali en samen een paar weken bij elkaar wie had dat gedacht!
    Mara blijf genieten en een geweldige tijd samen met je ouders.
    Liefs Wilma XXX


  • 06 Augustus 2017 - 14:08

    Mara:

    Dank jullie wel voor al jullie lieve en mooie reacties.

    Ik en natuurlijk pa en ma gaan onwijs genieten van elkaar en Bali. Zal best een beetje gek zijn na 11 maand alleen te zijn geweest.

    Ik zal er over schrijven in m'n volgende blog

    Xxx

Verslag uit: Fiji, Nadi

Mara

Actief sinds 02 Sept. 2016
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 17401

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 18 September 2017

Australia it is

Landen bezocht: